FINALIŚCI 2020
Michał Lachman
KAPELUSZ: RYS HAGIOGRAFII
Michał Lachman adiunkt w Zakładzie Angielskiego Dramatu, Teatru i Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się historią i teorią współczesnego teatru i dramatu brytyjskiego. Opublikował Brzytwą po oczach. Młodzi doświadczeni w angielskim i irlandzkim dramacie lat dziewięćdziesiątych (Kraków 2007). A także przekłady: William Hogarth, Analiza piękna (Gdańsk 2008) i Eli Rozik, Korzenie teatru (Warszawa 2011) oraz tłumaczenia dramatów: Billy Roche’a, Christiny Reid (Kraków 2009) i Franka McGuinnessa (Warszawa 2012). Współpracuje z „Dialogiem” i „Didaskaliami”. Wyreżyserował dwie sztuki własnego autorstwa: Podwórko – wariacja germańska (Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 2014) oraz Kapitał (Dom Literatury w Łodzi, 2014). Napisał również krótki utwór sceniczny Dziecko na plaży. Przymorze wystawiony w ramach łódzkiej edycji festiwalu Dotknij Teatru (reż. Łukasz Bzura, 2017). Prowadzi stronę „Łódź w Kulturze”, na której publikuje swoje recenzje teatralne.
Michał Lachman:- Sztuka Kapelusz: Rys hagiografii opowiada o jednym bloku, jednym osiedlu, jednym mieście i jednym kraju. Pokazuje upadek człowieka, który przez chwilę poczuł, że może zbawić świat, a potem przez resztę życia ponosi za to konsekwencje. Aktywuje on spiralę nienawiści, która rośnie, rozlewa się, by w końcu dać szczęście wszystkim, a jego zgładzić. Jego śmierć przynosi ład i spokój. Odszedł ostatni sprawiedliwy, choć nieszczególnie mądry człowiek. Psy policyjne zgubiły trop, a na środku osiedla powstaje pomnik.